Foto: Adrian Schmetz, Nekrographie
Hjemme hos Yusaf i Gabelsgate hadde han et dikt i ramme. Siden jeg liker poesi spurte jeg ham hva slags dikt det var. Han svarte at det var et dikt Bjørn hadde skrevet til ham. Da jeg gikk bort og tittet nærmere på det, kunne jeg se det også var ført nydelig inn og pyntet sirlig rundt kantene.
Denne inderligheten og pasjonen mellom dem som i det ene øyeblikket kan være poesi verdig. Den kan i det andre få dem til å ryke uklar, fly i tottene på hverandre, og sverge på å aldri enes igjen. Mye likt to andre poetiske bestevenner.
Rett etter turneen i høst sendte jeg dem dette intervjuet. De har svart hver for seg, uten å høre svarene til den andre.
Unge og uskyldige? NOT! |
Bjørn: Har
vi blitt voksne? hm, det må ha skjedd mens jeg sov, for det har jeg ikke
lagt merke til...eller, jo, når du sier det så har jeg jo lagt merke til
at jeg har blitt mye kulere en Yusaf iallefall, men det skal jo ikke så
mye til da, så jeg vet ikke jeg. Ser en interessant fremtid med bandet
på flere områder. Musikken har nådd et helt spesielt nivå, som det er
veldig spennende å være en del av. Jeg tror DHG er på veg mot et godt mål
med tanke på bevisstheten og selvsikkerheten som ligger i lydbildet. Det
er også en kjempefin gjeng å dele karakter med, tror vi kan fungere fint
sammen som musikalske partnere både i studio og på scenen.
Yusaf: Nå når Aldrahn er med igjen, er fremtiden
skrinlagt. Alle ambisjoner og planer jeg en gang hadde lagt i grus. Sånn
er livet til en støttekontakt. Gleder meg til dattera hans blir 12 år,
for da er hun i prinsippet eldre enn Aldrahn og kan ta over
foreldreansvaret.
Ellers så er jo jeg kjempevoksen, ble voksen som to åring, fikk meg løsskjegg og flyttet til Io (en av Jupiters måner).
Som
13 åring vant jeg Europamesterskapet i verdens voksneste mann, før jeg
tok verdenstittelen i 1772 som 14 og et halvt åring. Vant universets
voksneste mann turneringen i 2356 som 16 åring. Universkonkurransene går
til litt andre tider dersom det var noen som stusset litt over
årstallene. Pensjonerte meg, og døde deretter i 479 før kristus i slaget
ved Plataiai.
Deretter angret jeg meg, og bestemte meg for å satse på musikk.
Først spilte jeg mye på vaskebrett, kam og lammekoteletter, men det ble
litt vanskelig å få skikkelig dreisen på det, så omsider fant jeg rett
og slett opp gitaren(Tanbur). Jeg ga den i gave til en Egyptisk sanger
ved navn Har-Mose som tok den med seg i grava for rundt 3500 år siden,
røffelig regnet. Desverre fikk jeg aldri patentert den skikkelig.
Dårlig metalmiljø på Io (Jeg hadde fortsatt folkeregistrert adresse
på Jupiters måne Io), resulterte i at jeg pakket sakene mine og dro
videre.
Nå skulle jeg egentlig til Gliese 667C, men havnet
ved en feiltagelse i kloakksystemet på Gjøvik...det var der jeg traff
Bjørn (Aldrahn) for første gang. Jeg synes det er mer respektfullt og
anstendig å bruke Aldrahns virkelige navn når vi snakker om hans opphav.
Bjørn fortalte om livet sitt. Han sa at det første han hadde sett var innsiden av en underbukse, før underbuksa gikk ned i et flislagt
våtrom, deretter så han en porselenskål med ramme, før han ble presset
ut og havnet i iskaldt vann nederst i skåla. Han sa det bruste og braket
og at syndefloden skyldte han nedover rørsystemet. Han kom til seg selv
i Gjøviks kloakksystem og fant seg et hjem der.
Vi fikk etterhvert pratet litt om å starte band og slikt da vet du.
Noe som var litt tricky, siden jeg allerede hadde lovet Napoleon
Bonaparte plassen som vokalist i DHG. Når Napoleon senere fikk høre at
jeg var i dialog med Bjørn om den samme "spotten", ble han så sur at han
marsjerte rett inn i Nord-Italia og kjempet mot østerikere i slaget ved
Marengo den 14. juni 1800. Så om noen av dere noen gang har lurt på hva
som var årsakene bak Napoleonskrigene, så burde jo dette være til hjelp.
Nå vet dere litt om Dødheimsgard sin spede begynnelse, hva fremtiden bringer.
Har dere kranglet noe på turnéen, og hvem hadde i så fall rett?
Bjørn: Mja, asså, det
er helt umulig å unngå slikt med den tullingen der omkring...jeg hadde
selvfølgelig rett...han har aldri rett, han er bare dum og teit og dust.
Yusaf: Kranglet
og kranglet, virker sikkert ekstremt for andre at det plutselig blir høy
temperatur, men for min egen del føler jeg at slike ting flyter bedre
nå idag enn for noen år tilbake. Den dagen vi begynte å tære litt på
hverandre på turneen, fikk jeg noen fryktelige nyheter over telefonen,
så jeg hadde mye å holde styr på rent emosjonelt. Noe som helt sikkert
gjorde meg mer utålmodig og edgy. Oppskriften er jo egentlig å holde seg
unna hverandre og heller prate om det når ting roer seg. Så der har vi
noe å lære begge to.
Kjenner at det er vanskelig for meg å gi noe annet svar på dette
spørsmålet, da det som ligger i bånn her er så følelsesmessig tilknyttet
min person.
Noen vil
kanskje si at det nettopp er dynamikken mellom dere som er ansvarlig for
klassikere som Kronet Til Konge og Ion Storm. Hva slags tanker gjør du
deg om de låtene har blitt definerende for yngre musikere?
Bjørn: Hmja, kan
hende, vel, det er jo veldig hyggelig da, litt rart kanskje, syns ikke det
er lenge siden jeg selv hørte på ting som ble definerende for meg (det
gjør jeg jo fortsatt), men det er jo slik det fungerer. Jeg syns egentlig
at det er litt kult, uten at jeg tenker så mye over det. Bra hvis det kan
brukes og det funker.
Yusaf: Gjør meg ikke så mange tanker om det. Musikk
er mere mat for meg enn fast føde. Det er vanskelig å måle noe som er en
naturlig del av deg opp mot andre ting. Det virker ikke først og fremst
på de knaggene. For meg har originalitet vært viktig, ikke nødvendigvis
for å skille bandet ut, men fordi det virker ærligere på meg. Dersom DHG skulle hatt sitt fundament i noen andres musikalske uttrykk, kunne
det fortsatt vært ærlig, men det ville aldri vært hundre prosent fra og
av deg. Hundre prosenten er nok vanskelig å treffe i all tilfelle, men
jo nærmere jeg kan komme to kilder for uttrykk jo bedre. Nr.1 - Musikk
som ren følelsesformidling, og Nr.2 - Essensen av vedkommende som
utrykker de følelsene. Følelser høres sikkert klissete ut, men da må man
huske at rundt halvparten av mennesklige følelser sikkert havner i en
negativ kategori sett fra et samfunnsmessig ståsted. Hvorfor brukes
filmmusikk flittig for eksempel? Jo for å forsterke følelsene i bildene.
Bildene er som regel mere døde, så de trenger lyd, og i noen tilfeller
mangel på lyd for å forsterke formidlingen. Nå sier jeg ikke at all
filmmusikk er ærlig musikk, men snarere hvilket potent redskap musikken
er i det henseende. I de prosjektene jeg har vært involvert i ved å ha
en sentrumsrolle, består arbeidet i stor grad av å grave. Lete etter det
uttrykket jeg synes representerer meg på en best mulig måte der og da.
Og da er det mere tilfredsstillende dersom folk ikke helt klarer å
definere det, fordi det innholdet treffer dem på et annet plan enn de
allerede eksisterende kognitive skjemaer. Det er viktigere for meg enn
at noe er fett fordi det minner om Motörhead.
Aldrahn har vært og er en stor brikke i DHG, og sånn vil det alltid
være når du er knyttet til opphavet til noe. Ihvertfall for de som
knyttet seg til opphavet. Jeg synes jo også Matt var en stor del av DHG i
de åra han var innom, men fortalte han også at han rent
mentalitetsmessig hadde en mye vanskeligere jobb enn Aldrahn. Siden han
skulle fylle skoene etter Aldrahn, mens Aldrahn med sin historie i
bandet reelt sett ikke blir målt opp mot Matt på de samme premissene.
Jeg har vært heldig som har fått lov til å jobbe med to sterke
vokalister, i ett og samme band.
Jimi Hendrix skulle jo egentlig synge i bandet også, men han hadde
ikke blitt født enda. Så da snakket jeg en del med den prefødte Jimi Hendrix, og prøvde å få til en avtale med han. Så etterhvert som vi
jammet, så ble Jimi Hendrix født, så da ble det mye drama mellom den
prefødte Jimi Hendrix og den fødte Jimi Hendrix. Dette toppet seg når
Hendrix døde, da hadde jeg plutselig den prefødte Jimi Hendrix, den
fødte Jimi Hendrix og den døde Jimi Hendrix, eller Kai som han likte å
bli kalt, å forholde meg til. Vi reiste til år 3000 og mot domstolen
ved Titan (Saturns største måne) for å gjøre opp ved rettslig prosedyre,
men havnet istedenfor på en utedass i opplandsområdet i år 3000.
Merkelig nok hadde fremtidens Bjørn bosatt seg der. Så vi pratet litt da
vet du og fikk ordnet en deal. De tre Hendrixene trivdes så godt i år
3000, så da lot jeg dem bli igjen og tok med meg Bjørn tilbake. Nå var
det trøbbel for nå hadde jeg to Bjørner, noe som strengt tatt er to for
meget. Så da tok vi oss først en tur innom Olav den hellige på
mostertinget i Hordaland i 1024. Grimkjell, Olavs biskop tok oppvasken,
når vi kom inn døra. Vi ble sittende der, delte en spliff og pratet
litt skit i noen timer før jeg måtte hjem igjen for å lufte bikkja. Når
jeg da skulle plukke opp avføringen etter bikkja med en hundepose, sa
den ene Bjørn at dette var hans drømmehjem. Så han flyttet like så godt
inn der, og vi etterlot han i en søppelkasse på Frogner. Da fikk ting en
løsning og alle var glade.
Hva har vært den største forskjellen mellom å dra på turné nå, og da dere var yngre?
Bjørn: Største forskjellen er nok at trynet til Yusaf har grodd igjen. Det er bare et tidsspørsmål før det vokser skjegg ut av øyeepla hans. Før så han bare ut som en grell pakkis, men nå ser han jo faen meg ut som et arabisk troll. Ellers så er det jo blitt mindre toleranse for inntak av dop (Iaffal for min del), ga jo mere faen før, men det betyr jo også høyere prestasjonskvalitet på senen. Ellers er det ikke så mye som er annerledes, man kommer jo inn i en zone hvor man lissom er bare seg selv uten for mange andre tanker i tid og rom enn dagens konsert og rydding av backline, basicly det eneste som rører seg av tanker.
Yusaf: Hver turne er ulik. Fordi sammensetningen av mennesker varierer. Dette preger jo di egen oppførsel også.
Noen
ganger er det rølp, andre ganger tar man det rolig, alt ettersom
sammensetningen av mennesker. Jeg nyter hvert øyeblikk i større grad nå
dog, eneste tornen i øyet på denne turneen var at Bjørn var med, så kan
ikke klage, eller jo, litt kan jeg jo klage.
Når vi dro på turne i middelalderen, kjørte vi skip og tok
vannveien, så det å komme seg på en buss var jo uvant i starten. Første
turneen til Bjørn var visst at han kom med et skip i forbindelse med en
Bergenskonsert i 1349. Og slik kom pesten til Norge, the rest is
history.
Noen ganger er det rølp, andre ganger tar man det rolig. |
Bjørn: Asså, det
meste er spilt inn, er i grunn vokalen min som henger etter, men er
kommet over halvveis, så vi er godt på veg. Selv om det smerter meg å si
noe positivt om Yusaf (heretter kalt "Dynga"), så har han prestert et
mesterverk med denne plata. Det er absolutt sublimt i forhold til
selvsikkerhet i komposisjon. Mye å ta inn for lytteren, og sikkert aldri noe som vil anerkjennes i en konvensjonell sammenheng, men som
forhåpentligvis vil kunne nytes for alle de som vet hva Dødheimsgard
handler om. Synd å si det, men mannen er et musikalsk geni (og ellers
retardert).
Yusaf: Joda,
neste skive ha fått slippdato 54/16-4887 (Det er flere dager og måneder
i året i fremtiden). Som dere sikkert har skjønt på dette intervjuet,
har jeg en egen evne til å komme meg rundt. Tok interesse for reise når
en fyr ved navn Noa inviterte meg på båttur for noen år siden. Siden har
det gått slag i slag.
Så jeg planlegger å ta meg en tur til 45/16-4887 i ferien, er
invitert på julebord. Skal møte Bjørn på en søppelfylling dagen før
julebordet, da dette er ferieresidensen til Bjørn. Drar på julebord den
46/16-4887. Deretter stikker vi og henter skiva på slippdatoen uka etter
julebordet, men i fremtiden er uka etter egentlig året før, så det betyr
at vi må vente et helt år. Så Bjørn leier seg et offentlig toalett og
oppholder seg der mens jeg reiser litt rundt for sightseeing og besøker
min gamle venn Bjørnerdust Pissstoffersen. Så når året har gått henter
vi skiva, drar vi tilbake til 2013 og slipper den i 2014 en gang. Høres
ut som en plan det....
Etter skiveslipp har Bjørn annonsert at han skal trekke seg tilbake til en møkkakjeller (Bjørns landsted) oppe i fjellet et sted.
Kan dere noen sinne bli enige om noe?
Bjørn: Jeg kan ihvertfall bli enig om at han ikke er noe kul, og at jeg er mye kulere.
Yusaf: Nei, jeg var kronisk enig med Bjørn for en tid tilbake, men det var så slitsomt å ha feil hele tiden.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar