onsdag 1. januar 2014

Releasefest Whip, Astaroth, og Isvind

Med krykke, kamera, backdrop og ekstra plekter i veska stablet jeg meg inn i taxien. Klokka var litt over åtte fredag 13. desember. Kjør meg til Møllergata 32 sa jeg til sjåføren, mens jeg fikla etter lommeboka.


Merchboden var satt opp allerede og etter litt om og men installerte jeg meg der. For det var agendaen min for kvelden. Selge merch, notere hvor mye av hver ting jeg solgte, og passe på penga. Siden jeg gjorde en rimelig slett jobb den gangen jeg var med Whip til Trondheim, og det resulterte i et merkbart minus i kassa, hadde jeg denne gangen tenkt å prøve meg på en mer edruelig framgangsmåte.

Dessuten hadde jeg god hjelp av Morten A.K.A Bonden, som var ute for å gjenoppdage ungdommens gleder i form av en undergrunns metalgig. Merchboden var selvsagt bak en søyle, så da Isvind begynte å spille så jeg ikke en dritt.


Selv da jeg sto på en stol så jeg bare halve Christian og Andre, en kvart Trish og hodet til Tommy. Jeg hørte imidlertid alt. Det var veldig bra lyd i kjelleren på Revolver, og selv om det er litt flaut å melde at det var første gangen jeg fikk med meg Isvind live, så var det i det minste en ekstremt bra førstegangsopplevelse. Det var en fengende, fascinerende og fet konsert.


Da Astaroth spilte var det mer aktivitet i merchboden, og det var stort sett Astaroth de ville kjøpe. Det virket som om de i det hele tatt hadde veldig mange støttespillere som møtte opp til gigen. Folk som handla tok gjerne med seg mer enn ett eks av skiva og flere t-skjorter. Noen lurte på hvor mye av penga som gikk til bandet, og da kunne jeg heldigvis svare ALT. Andre igjen bare bemerket at de ville støtte bandet. Yup, that's how we roll i Osloundergrunnen.


Under Astaroth gigen hadde dessuten Duplicate-Einar dukket opp. Heseblesende hele veien fra Telenor Arena og Depeche Mode konsert. Han prøvde salgstalentene sine på intetanende bodkunder, men de var sånn, neeei jeg venter til etter jeg har hørt dem. Jeg fikk solgt en Whip-skjorte, men det var bare fordi jeg ikke hadde Astaroth i large. Så fant jeg en Astaroth i large etterpå, lite flaut.


Så spilte Whip og bortsett fra litt tekniske problemer, som egentlig var en full Kai, satt settet som et skudd. De spilte hele skiva og singelen de ga ut tidligere i år. Mot slutten av gigen kom stadig fler innom boden for å kjøpe skiva. Einar og jeg solgte en liten eske og noen til. Det gikk endel trøyer og. Han som kjøpte Whip istedenfor Astaroth kom tilbake og så skikkelig fornøyd ut, så kjøpte han likegodt den Astaroth-trøya jeg hadde funnet ut at jeg hadde likevel.

Først mye seinere på natta kom jeg på at jeg hadde sitti og solgt mitt eget åndsverk. En hel liten eske. Og ble sånn, wow.


Etter gigen var det egentlig bare litt somling fram og tilbake før vi pakka sammen og dro hjem. Ute snødde det i store våte filler.  Vi ble nærmest nedsnødd mens vi venta på en taxi å praie. Ronny fra Valhall kom gående forbi og sa hei før han hasta videre i vinternatta. Så kom den etterlengta drosja.


Hjemme kunne Bonden, Jens og jeg endelig prate uten å skrike hæ hele tida. Jeg skal ikke ljuge, det er alltid digg når man kommer hjem fra gig. Hagen så ut som et fortrolla rike der den lå dekka i nysnø og månelys. Vi kunne slappe av for første gangen på lenge, for nå er skiva endelig ute.


Hele lørdagen var jeg kaput, og egentlig dagen etter også. Det eneste som skjedde var at mamma ringte og ba meg sjekke noen nyheter på nett. OgjegbareFAENass! Åsne Seierstad, jeg hater deg. Jeg trodde ikke at det var mulig å hate deg mer enn jeg allerede gjorde, men det gjør jeg. Faen ta deg. Fra nå skal jeg tenke på deg når jeg hører Halo Of Hate. Til alle dere andre...

Simma Lugnt
Hege Hund

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar