tirsdag 9. august 2011

Iron Maiden om Utøya

http://www.dagbladet.no/2011/08/07/kultur/utenriks/iron_maiden/terrorangrepene/17588785/

Fant denne artikkelen i avisen i går. Har ikke visst hva jeg skulle si om dette, så jeg er glad for at Maiden kommer til unsetning. Bruce Dickinson, som jeg har vært forelska i siden jeg begynte på skolen, er en bra fyr. Jeg blir ikke mindre forelska i ham nå liksom.

Det er heller ikke første gang Maiden er en venn i nøden. Jeg tror kanskje det gjelder for de fleste av oss metal-folk. Er det egentlig noen som ikke liker Maiden? Jeg kan ikke komme på noen jeg kjenner, i alle fall ingen jeg vil vedkjenne meg.

Apropos folk man ikke vil vedkjenne seg, så kom rasistene blandt oss tytende frem som mark etter regnvær, da det ble kjent at det hadde vært bombing i oslo. Riktignok før det kom fram at gjerningsmannen var norsk, kristen og fra vestkanten.

Det var imidlertid en lettelse å se at det ikke kom fra noen av metal-vennene mine. De ble, ikke overraskende, sinte og skuffa over folk som viste sånne holdninger i omgangskretsen deres. For metal er et verdensomspennende fenomen. Det er noe som ikke gjør forskjell på folk basert på hudfarge, klasse, eller legning. Hvem som helst av oss kan gå hjem, sette på Seventh Son skiva, bange, spille luftgitar og skiva vil spilles av likt. Enten det er her i Oslo, i New Delhi, eller hjemme hos Bruce (sukk, hjemme hos Bruce..)

For meg er det fett å være en del av noe større. For meg er det fett at det kommer folk fra hele verden for å oppleve metal-Oslo. Det er fett hver gang metal-turist ser pentagrammet på ola-jakka mi og spør etter veien til Elm Street. Nå håper jeg at de skal begynne å spørre etter veien til Unholy. Fordi alle metalfolk er velkomne der.

Jeg leste uttalelsen til Varg Vikernes om Utøya og bombingen av regjeringskvartalet, og skamma meg over at det siste innlegget mitt hadde handla om Burzum. Jeg skreiv et sinna innlegg om det, som jeg valgte å ikke poste. Det er i alle fall tydelig at Vikernes ikke setter pris på de samme tinga som meg. Jeg skjønner at han har hatt begrensa muligheter, og ikke har hatt disse fine opplevelsene med metal som jeg har hatt. Derfor har jeg litt vondt av ham, men skammer meg like fullt.

Nei, takke meg til Maiden. For alle dere der ute som er av samme sinn som meg, anbefaler jeg Maidendokumentaren Flight 666, og lover dere en selsynt rørende opplevelse.

http://www.youtube.com/watch?v=8_2h-vdaD68

Ha en fortsatt fin sommer, og simma lugnt.
Hege Hund

P.S Den som bare vil ha seg en god latter kan titte på denne

http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=10097491

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar