søndag 1. april 2012

Old School Gehenna Intervju Del 1: Sanrabb

Forrige helg traff jeg som sagt på Stavanger-Per nede på Unholy. Han nevnte noe om liveplanene til Gehenna framover. Jeg tenkte at det var en gyllen anledning til å stille dem noen skikkelige spørsmål om det.

Derfor satte jeg i gang med med å snuse opp mailadressen til Per på mandag. Jeg hadde en gammel en liggende, men jeg tvilte på at den var aktiv. Det er minst fem år siden jeg snakka med Per sist, og sånne ting har en tendens til å gå ut på dato. Så jeg spurte Einar. Han sa at det var den jeg hadde, men jeg trodde ikke på ham. Da foreslo han at jeg skulle spørre Ole, for de hadde visst hatt kontakt nylig. Så da spurte jeg Ole. Men før han rakk å svare meg sendte jeg en mail på bandmailen til Gehenna. Som det ganske klart går fram her er jeg av den utålmodige typen. Ole kunne bare fortelle meg igjen at det var den adressen jeg hadde, og selv om jeg motvillig trodde på ham, var det likevel for sent. Da hadde jeg allerede fått svar fra bandmailen. Dermed ble spørsmålene i første del av dette old school Gehenna intervjuet: All for Sanrabb, none for Dirge Rep.










Jeg hørte dere tenker på å kjøre noen old school sett med Gehenna. Kan du fortelle meg litt mer om disse planene?



Vi spilte en del konserter i fjor høst og vinter der vi tok for oss alle platene med en låt eller to per stk. ........nesten.
Så dette blir en fortsettelse av det, men noen av de gamle låtene vi spiller neste gang kommer til å trenge orgel,  det blir det jo en stund siden vi har brukt, ellers blir det spilt låter av nyere dato. Vi spiller ikke hele- den- gamle- plata- greier .
Det vi gjør er mye vanskeligere, å spille et sett som spriker så jæveli over alt uten at det høres ut som fire forskjellige band. Det er stress å få  alt til å henge i sammen men det  blir fett som faen og bra å fremføre hele  Satans greiene!


Vil dere kun gjøre enkelte opptredener, slik vi har sett fra andre band, eller finnes det muligheter for en hel turne?

Den første konserten vi har booket i år er Wacken,  ellers blir det plate og flere konserter etter det. Vi satser på å ta noen korte turneer et par uker  i slengen rundt forbi  og noen enkelte konserter i Norge.  Vi er som vanlig grusomt treige med ALT vi gjør men det blir altså en del aktivitet i tiden som kommer.










Både DHG, Arcturus, og Troll har gjort lignende greier, både ute i Europa og her hjemme. Er det noen av de norske banda fra nittitallet dere kunne tenke dere å samarbeide med?

Ja det er  jo masse bra fra den tiden. Nå er det Mythology (vårt  bookingselskap) som følger med på hva som rører seg live for tiden men vi har naturligvis en tendens til å dukke opp på mangen av de av samme plassene som nittitallbandene du nevner.  Hvem vi vil samarbeide med? Vi har snakket med et par band over tid som er aktuelle men ingenting er helt sikkert enda.  Vi får se. Drit å ralle om ting før man vet sikkert.  



Når man ser bort fra old school greiene, hva jobber Gehenna med nå om dagen?

Nå er det  plate som gjelder,  gloomy saker med masse  faenskap å drukne seg i. Vi øver og spiller inn nytt materiale for tiden samtidig som vi driver med litt diverse film prosjekt til konserter . Det blir også en del plater som kommer ut på vinyl etter hvert, Peaceville kommer  til gi ut saker og ting fra gammelt av og Indie gir ut vår nye plate i løpet av året.  


Du har jo et par andre prosjekter også, er det noe nytt på den fronten?

Jeg spiller bass i Throne of katarsis og litt forsjellig.  Throne of katarsis plata”Ved Graven”  kom ut for noen måneder siden og nå blir det konsert på Inferno så da er vi i gang.



Helt til slutt. Har du noen musikalske insidertips til leserne, et band vi bør holde øra åpne for nå om dagen?

Earth og Malmheim!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar