søndag 17. november 2013

Whip - Digitus Impudicus

Foto: C. Eek
Endelig, er Whip skiva ute. I første omgang digitalt, og så med release på vinylen den 13 . desember. Dette er en skive jeg endelig kan fortelle nøyaktig hvordan ble til. Fra mitt perspektiv da.




Den tiende mars i 06' hadde jeg sett Whip og Lobotomized på South Of Heaven. Det hadde vært så oppløftende at jeg gjorde noe jeg ikke hadde gjort siden 99', nemlig gi fra meg en av metalltekstene mine. Jeg hadde sverga dyrt og hellig til meg sjæl at det aldri skulle skje igjen. Aldrig, aldrig nånsinn! 




Men ikke bare hadde jeg gitt den fra meg. Den hadde sluppet gjennom nåløyet til den sinnsykt pedantiske vokalisten Grrr. Det var Hellhound. Etter å ha bodd sammen med et par trommiser, hvorav en øvde hjemme, og det var ikke han som var god, endte jeg opp i bokollektiv med to tredjedeler av Whip. Dette var etter at Grrr hadde flyttet hjem til Australia.




Å flytte i "kunstnerkollektiv" har helt klart vært en av de beste avgjørelsene i livet mitt. Er du kreativ, ikke prøv å fornekt det, det kommer bare til å gjøre vondt. Sturt og Mr. Fister er ekstremt kreative. På loftet rigga de til for innspilling og låtene bare trilla ut av dem som perler på en snor. Demoversjonen av You Can Rot med islandske Ingvar fra Skitliv ble for eksempel jævlig tøff.




Sturt spurte meg jevnlig om tekster til nye låter de lagde. Jeg redigerte og ga de fra meg. Noen ganger sa jeg hvilken setning i teksten jeg likte best, men oftest ikke. Gutta gjorde sammenføyningen av teksten med musikken. De sa at det passa så bra og jeg syntes det hørtes så bra ut sjæl. Tøft.

Mr. Fister


Jeg syntes ikke at jeg lagde noe særlig selv da, men når jeg ser tilbake var jeg ganske produktiv allikevel. Jeg malte for eksempel bilder av Sturt og Mr. Fister, og Sturt, Barbara Darling og jeg malte opp de store bildene nede på Unholy. Mr. Fister var jo daglig leder på Unholy. Så som dere skjønner var det en ekstremt god kreativ mettallstemning.

Hellkikk


Da Hellkikk ble med i bandet i 2010 ble ligninga komplett. Alt passa bare sammen og de kunne begynne innspillinga av selve skiva.

Sturt


Før jul for to år siden dro Mr. Fister og Sturt til den avsidesliggende hytta til kusina mi. De hadde med seg mat, øl, sprit, utstyr, og alt annet de trengte. Så isolerte de seg fra omverdenen i en uke og la bass, gitar, og vokal. Telefonisk kontakt hadde de, men det var også alt. Uten bil, langt fra folk, uten internett og uten damer.




Trommene ble spilt inn i Endless Tinnitus studio på Grønland (ironisk nok, men det er ikke samme Endless), og skiva blei miksa av Ruben Willem. Så mastra Tom Kvaalsvoll hos Strype den. Etter litt diskusjon om hvordan er den nå altså endelig ute.





Den har ikke blitt sendt ut til pressen ennå, så det har ikke heller ikke kommer noen anmeldelser. Den ligger i spotify, wimp, itunesstore, på bandcamp men har også dukket opp på massevis av nettsider til ulovlig nedlasting. Noe som selvsagt også er helt greit for Whip. Last heller ned ulovlig enn å ikke høre den. På bandcamp kan man kjøpe den for 7€, der kan man også kjøpe en digital versjon av singelen Unholy og bestille vinyl.




På vinylen kommer selvsagt tekstene i coveret, men de ligger også ute på polypus.no. Den 13. desember skal Whip spille sammen med Astaroth som også gir ut skive og Isvind som ga ut skive tidligere i år. Så sees vi der. Inntil da.

Simma lugnt
Hege Hund

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar